BYtrafik nr. 2 - april 2017

BYtrafik/Titel Forfatter Resumé
Bytrafik
April 2017
   
What a difference! Jørgen Krog og Morten E. Storgaard #########################################################
Forberedelser til 40. sæson på Sporvejsmuseet Svend Christensen #########################################################
Udstilling med både fremtid og fortid Søren Palsbo Årets udstilling i Valby Gamle Remise kommer i år til at fokusere åbningen af den nye letbane i Aarhus-området, men kigger også tilbage, da det i 2017 er 50 år siden, at den københavnske sporvognslinie 1 blev omstillet til busdrift.
Åbningen udsat Finn Hørsted Idriftstagningen af Aarhus Letbane er forsinket to-tre måneder
For 50 år siden:
Linie 1 bliver bus
Finn Hørsted Et tilbageblik på den københavnske sporvognslinie 1, der blev nedlagt 17. oktober 1965.
For 50 år siden:
KS overtager buskørslen i Rødovre
Finn Hørsted Indtil 1966 sørgede private vognmænd for bustrafikken mellem Rødovre og København, men fra 1. april 1966 overtoges kørslen af Københavns Sporveje med linierne 13, 28 og 41. Artiklen fortæller om trafikken både før og efter den kommunale overtagelse.
Wiens sporvogne Kurt G. Rasmussen Oversigt over vogntyper i drift i Wien i februar 2017
Moderne sporvogne i Lund Morten Engelbrecht I 2019 kører der moderne sporvogne i Lund. Der har ikke kørt sporvogne i Skåne siden 1974, hvor den sidste sporvogn kørte i Malmø.
Prag - en miljøvenlig og attraktiv by Finn Hørsted I byen kører 22 sporvognslinier og tre metrolinier om dagen og 9 sporvognslinier om natten. Det benytter over 800 mio. passagerer sig af om året.