BYtrafik nr. 5 - oktober 2010

Titel Forfatter Resumé
Nye udfordringer på Sporvejsmuseet Svend Christensen Besøgstallet ligger godt 500 gæster under tallet for sidste år, og det vil vise sig, om vejret i efterårsferien vil bidrage til, at der kan rettes op på dette. Ombygningsarbejderne i Remise 1 er fortsat samtidig med, at der er arbejdet på udvidelsen af traktorhuset, overbygningen over spor 16/18 bag Valby Gamle Remise og ventesalsbygningen fra Vestre Kirkegård i København, som er kommet retur efter renoveringen hos Københavns Tekniske Skole. Der er hentet hestehalehår i Løveparken i Givskud til brug for lejerne i akselkasserne på KS 100, som er under restaurering, og der arbejdes endvidere på rensevognen DVG 711 og bogie-motorvognen KS 575, som har en elektrisk defekt.
Nye farver på linie 15 Finn Hørsted For 75 år siden ændredes liniefarverne på den københavnske linie 15, der blev drevet i fællesskab mellem KS og NESA, fra brun/hvid til rød/gul.
KS ansætter konduktricer Magna Håkansson I anledning af, at der er 50 år siden Københavns Sporvejs ansatte de første konduktricer, bringes et afsnit fra bogen »Omstigning - tak!«, hvor Magna Håkansson fortæller om sine oplevelser i forbindelse med ansættelsen.
Sporvognenes typografi Ole Klitgaard Ole Klitgaard fortæller om skrifttyper med mere, som gennem mange år var et overset, men væsentligt element i bybilledet.
Sporvejene i Reutlingen Martin Götz En beretning om udviklingen og afviklingen af sporvejen i Reutlingen, som er et af de industrielle centre i delstaten Baden-Württemberg i Tysklands sydvestlige hjørne.
Nyt fra Wien Kurt G. Rasmussen Forfatteren bringer med denne artikel en opdatering af sporvejssystemet i Wien, som har været beskrevet flere gange i Bytrafik i årenes løb.
Postkort fortæller sporvejshistorie: Fra hestedrift til eldrift 5. kort Thomas Hilberg Også postkort nr. 5 tager sit udgangspunkt på Kongens Nytorv i København.