Til pressen         
SPORVEJSMUSEETSKJOLDENÆSHOLM

8. december

Linie 18 i mange skikkelser

Den københavnske linje 18 var væk i otte år (1958-1966), men har ellers overlevet mange ændringer i hovedstadens kollektive trafik. Modne københavnere og frederiksbergere husker stadig linje 18 som sporvogn. Nu fortælles sporvogns- og buslinjens historie udførligt i den seneste bog fra Sporvejshistorisk Selskab.

Det begyndte med hestesporvogne, så indførtes elektriske sporvogne, som fra oktober 1919 fik linjenummeret 18 - sorte tal på hvid bund. Sporvognslinje 18 skulle i øvrigt blive den sidste, der var trafikeret af toetages sporvogne (til 1933). Sporvognene kørte tværs gennem byen mellem Østerbro og Valby via Frederiksberg indtil sommeren 1958, da sporvognslinje 18 var en af de første sporvognslinjer, der forsvandt. Sporvejene kompenserede for nedlæggelsen ved at forstærke trafikken på sporvognslinje 9, som fulgtes med linje 18 det meste af ruten. Da også linje 9 blev omstillet til busdrift (1966), genopstod linje 18 - nu som buslinje.

Historien om linje 18 og dens forgængere er også historien om storbyens udvikling gennem mere end 100 år. Den seneste sporvognslinje-bog fra Sporvejshistorisk Selskab rummer mange billeder fra offentlige og private arkiver, som viser denne markante udvikling.

Linie 18
Falkoner Allé-linien
Henrik Lynder
Sporvejshistorisk Selskab 2009

Vejl. pris i boghdl. 285 kr.