Nyheder         
SPORVEJSMUSEETSKJOLDENÆSHOLM

 

3. januar 2014: Nylakeret HT bus til Sporvejsmuseet

Sporvejsmuseet holder vinterlukket efter et særdeles vellykket julearrangement med salg af mange juletræer og stort salg af æbleskiver og gløgg. Men vintermånederne indtil sæsonåbning 20. april 2014 er en spændende og travl tid for alle de mange frivillige medarbejdere.

HT bus med internnummeret 1501 blev bygget hos DAB i Silkeborg på et Leyland chassis (serie 6) og leveret i 1982 til Hovedstadsområdets Trafikselskab, hvor den blev indsat på linier, der udgik fra Valby Garage. Efter at have kørt for HT i mange år, blev den solgt til Linjebus og fik her internnummeret 8604 og senere 6604. Herefter blev kom den til et ophuggerfirma i Viborg, der henstillede den for et muligt salg. I 2006 blev nogle af museets medarbejdere opmærksom på, at den fortsat henstod og var i en stand, som det endnu var muligt at gøre køreklar igen.

Bussen blev købt og på blokvogn transporteret til Skjoldenæsholm og hensat indendørs for senere restaurering, da der var mange andre opgaver der først skulle løses, herunder den daglige vedligehold af museets store samling af p.t. 17 indregistrerede busser.

I begyndelsen af 2013 blev HT 1501 kørt til Asnæs Karrosserifabrik for udbedring af diverse skader i sideplader m.v. Museets medarbejdere havde forinden arbejdet med det tekniske, herunder bremser og styretøj samt diverse el-problemer, så bussen på sigt kan køres til syn og igen indregistreres til kørsel med passagerer. Da der viste sig økonomiske muligheder for at få bussen malet, blev det besluttet at dette skulle ske og selvfølgelig i de oprindelige farver: Gråt tag, hvidt omkring vinduer og resten gul, nøjagtig som da den trillede ud fra DAB i Silkeborg for 31 år siden.

Bussen blev afhentet søndag den 29. december 2013 hos malerfirmaet Ekko i Holbæk og uden forrude og sideruder kørt til ekstern garage, hvor specielt museets businteresserede samles fast en hverdagsaften over vinteren for at genmontere lygter, pyntelister, påskrifter og ikke mindst alle ruder, der var demonteret for forebyggende vedligehold af vinduesåbninger. Samtidig udskiftes alle gummilister og der foretages en grundig indvendig rengøring samt skift til originale fælge og helt specielle, nyrenoverede Leyland pyntekapsler på forhjul.