Nyheder         
SPORVEJSMUSEETSKJOLDENÆSHOLM

14. februar 2010

KS 329 - Cometbussen, er nu på malerværksted

Museets Leyland Comet fra 1949 har "stået stille" et par år. Bussen har oprindelig kørt hos Københavns Sporveje og blev museumsbus allerede i 1961, hvor den herefter indgik i KS' museumsvognssamling. Ved oprettelsen af HT-museet i 1984 udstillet dér. Overgået fra HT-Museet til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i 2003, hvor netop denne smukke Leyland Comet bus var med og tilmed i køreklar stand samt på historisk korrekte nummerplader.

Siden vognen af KS blev taget ud af daglig passagerdrift for snart 50 år siden, har der ikke været foretaget større renoveringer af bussen. En stor og klodset linieskiltekasse, som var monteret oven på den nuværende skiltekasse i fronten, er dog fjernet kort efter den blev museumsbus ved KS.

I 2007 var gummilister m.v. omkring vinduerne i bussen ved at være møre og en udskiftning var absolut påkrævet. Da vinduesgummilisterne overalt blev fjernet, blev det besluttet at male bussen op, da den efterhånden var noget falmet. Endvidere var der også mindre karrosseriskader, som burde oprettes for at bussen stadig kan være præsentabel under kørsel og udstilling.

Desværre viste det sig, at adskillige sideplader var rustet op indefra, så det ville blive en så stor opgave, som museets frivillige medarbejdere ikke kunne klare uden at det ville gå ud over vedligeholdelsesopgaver på øvrige busser, så den måtte på eksternt pladeværksted.

Asnæs Karrosserifabrik A/S har museet et godt samarbejde med, idet man her arbejder med KS 815 - den anden "Frk. Düsseldorf" ledsporvogn, som i 2001 blev hjemkøbt fra Alexandria. Asnæs Karrosserifabrik påtog sig opgaven med at udskifte diverse sideplader og udbedre de øvrige små karrosseriskader på Comet-bussen.

En kold vinterdag i januar, hvor temperaturen var omkring minus 10 grader, blev bussen kørt fra Asnæs til Holbæk. For chauffør og hjælper var det en kold tur, idet alle ruder undtagen forrude, var demonteret. Der var ikke meget støv tilbage inde i vognen, selvom maksimalhastigheden for bussen er 40 km/t.

Sporvejsmuseet har gennem årene haft et godt samarbejde med Regionstog (tidligere Vestsjællands Lokalbaner) i Holbæk. Her udføres malerarbejde i en høj kvalitet, hvorfor det var helt naturligt at sende KS 329 Comet-bussen til totalopmaling der.

Her får bussen den oprindelige gule farve, som også Københavns Sporveje i 1930-erne anvendte på deres nye og flotte bogiesporvogne (tegnet af arkitekt Ib Lunding). På tag, skærme og langs nederste kant på bussen, får den en grålig farve, som også bogiesporvognene havde. Alle farver er blandet helt specielt hos museets malingsleverandør Baden Jensen A/S i Ballerup efter oplæg fra originale farver, som Sporvejsmuseet heldigvis er i besiddelse af.

Når Regionstog i Holbæk er færdig med den totale maling af bussen, køres den til Skjoldenæsholm, hvor vinduer vil blive monteret i nye specialfremstillede gummiprofillister produceret af Sindby A/S i Vejle.