Nyheder         
SPORVEJSMUSEETSKJOLDENÆSHOLM

12. oktober 2009

Restaurering af KS 261

 

Arbejdet med restaureringen af KS 261, bygget 1907 af Københavns Sporveje, skrider støt og roligt frem.

For tiden er man i gang med at montere tagrender efter at trætaget har fået 3 gange maling forinden. Som noget nyt prøver man ved restaureringen at bruge "gammeldags" linoliemaling.

Når tagrenderne er monteret færdige, skal der monteres ledningskasser, hvori ledninger til bl.a. modstandene trækkes i. Disse modstande anvendes ved igangsætning og ved bremsning af vognen. Senere skal langsgående brædder og skilteholdere monteres.

Perronblik, dvs. pladen under vinduerne i hver ende, er midlertidigt sat fast, for senere at blive nittet. I 1907 blev perronblik ikke svejst, men nittet fast på stødskinnens kant.

                            

Undervognen er for længst modtaget retur fra sandblæsning og har fået rusthindrende maling samt malet med den endelige farve. De to motorer er også modtaget retur, så sammen med alle smådelene er det hele ved at være klar til samling.