Neuheiten         
STRASSENBAHNMUSEUMSKJOLDENÆSHOLM

21 März 2009

Rejsegilde på 116 år gammel ventesal

Helt tilbage til den 5. juli 1893 fik Kjøbenhavns Sporvejs Selskab godkendt tegningerne til en lille ventesal.

I mange år stod den i Vestre Kirkegaards Alle, hvor ventede sporvognspassagerer kunne opholde sig. Senere overgik den til Kjøbenhavns Begravelsesvæsen og blev anvendt som magasin og redskabsskur. I begyndelsen af 1970-erne blev bygningen overflødig og blev tilbudt Sporvejshistorisk Selskab. Den blev adskilt og flyttet til Skjoldenæsholm, hvor den var første lille bygning der overhovedet kom til at stå på arealet, hvor der skulle bygges sporvognsremise. Mens bygningen stod på Vestre Kirkegaard i København, var det oprindelige trægulv udskiftet med gravsten fra sløjfede grave, men med bagsiden op.

I en del år stod denne lille træbygning på forpladsen, men blev senere flyttet ud til et sporvognsstoppested, benævnt "Flemmings Minde". Her stod den indtil foråret 2008, hvor bygningen efterhånden trængte meget til en gennemgribende renovering.

Gennem mange år har Sporvejsmuseet haft et godt samarbejde med Københavns Tekniske Skole, bl.a. skole-praktik tømmerafdelingen i Herlev.

Kompetente instruktører var på museet og vurderede opgaven og det blev hurtigt klar, at det bedste ville være at transportere bygningen til skolen, hvor der haves de rette værktøjer for at bygningen kunne blive renoveret helt fra grunden.

         

Det viste sig gennem adskillelsen, at bygningen var langt mere medtaget af at have stået ude i 115 år. Samtlige bærende stolper i hjørner og vægge var for år tilbage delvis udskiftet, men også fod- og tagrem nærmest smuldrede i ganske små stykker, da man skulle udtage brugbare stolper. Til gengæld er al bygningsudsmykning med diverse rosetter og lignende meget velbevaret og bliver naturligvis overflyttet til den totalrenoverede bygning.

Hvalsø Savværk A/S sponserede i projektets start ca. 1 kubikmeter egetræ, som kunne anvendes til en del af selve bygningsskelettet. Senere er på særdeles fordelagtige vilkår erhvervet mere egetræ, så bygningen kan blive en solid konstruktion og igen - med den rette pleje - stå ude i de næste flere hundrede år.

              

Fredag den 20. marts 2009 var Københavns Tekniske Skoles tømrerafdeling i Herlev nået til, at de sidste spær skulle opsættes. Som det sikkert har fundet sted for knapt 116 år siden, skulle det naturligvis fejres med et lille rejsegilde. Denne gang med grillede pølser med tilbehør samt naturligvis de kendte Sporvognsøl fra Sporvejsmuseet.

Senere skal gulvstrøer i egetræ lægges i ventesalsbygningen og selve gulvet bliver formentlig med pommersk fyrretræsplanker, hvis det kan skaffes. Vægbeklædning er almindelig fyrretræ, men alle udvendige kanter skal profileres. Tagbrædderne er også fyrretræ, hvor der senere skal lægges tagpap på.

Der venter fortsat et stort arbejde for de vordende tømmersvende, der her får mulighed for at prøve helt specielle træopgaver og med projekter, der skal stå i al fremtid og kan ses af museets mange tusinde besøgende.

Betonfundament til bygningen er i efteråret 2008 færdigstøbt af Københavns Tekniske Skoles murerafdeling. Fundamentet er støbt med ventilationsmulighed, da man hermed kan undgå råd og svamp i gulvkonstruktion.

Det er endnu alt for tidligt at spå om færdiggørelsestidspunkt, men i mellemtiden forberedes selve stoppestedsperronen med nyopsatte kantsten og flisebelægning samt et par renoverede Clausen-lamper fra omkring 1893 - den gang var de med gas, men nu med el.