Nyheder         
SPORVEJSMUSEETSKJOLDENÆSHOLM

3. februar 2009

Status på KS 815

Der er fortsat god fremdrift med arbejdet på forreste vognhalvdel af KS 815. Hele forenden er nu ved at tage form, idet ny frontplade - til erstatning for en bulet, rusttæret og i øvrigt uoriginal - er monteret og man er i gang med tilpasning af frontvinduespartiet, der stammer fra "donorvognen" Mülheim 255, som på rigtig mange måder kan levere originale Düwag reservedele til denne store restaureringsopgave.

Af øvrige opgaver mangler færdiggørelse af skørter og diverse større og mindre opgaver for endelig finish, herunder linielanternerne, der formentlig skal nyfremstilles efter model af de gamle, samt linienummerskiltekasse øverst på fronten. Skiltekassen afviger indvendigt på den måde, at den skal kunne forsynes med linieskilt af metalplade, der er belyst. "Søstervognen" KS 890 har derimod linieskilt i toppen der gennemlyses.

Bagerste vognhalvdel (B-delen) er fortsat på Skjoldenæsholm og er demonteret for al aptering, vinduer, døre m.v. samt diverse el-udrustning under vognen. I den forbindelse blev en roterende omformer nedtaget for renovering hos vor sædvanlige samarbejdspartner Nielsen & Rønne i Nykøbing F.

         

Inden museet kunne sende denne af sted, skulle den renses for lidt Alexandria-gadestøv. Luftindsugningen til el-motoren viste sig at være fuldstændig tillukket, men ved brug af trykluft blev mange kilo "ørkensand" fjernet fra motoranker og -hus. Utroligt at det har kunnet køre under så snavsede forhold. Godt at omformeren var planlagt at skulle til eftersyn og renovering!

Endnu mangler gulvet at blive fjernet inden vognen er klar for sandblæsning, hvilket først vil ske når vi kender tidspunktet for den plademæssige færdiggørelse af forreste vognhalvdel (A-delen), der står hos Asnæs Karrosserifabrik.

Døre til såvel KS 890 som til KS 815 er under bearbejdning.