Nyheder         
SPORVEJSMUSEETSKJOLDENÆSHOLM

28. januar 2009

En speciel transport

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm har omkring 35 museumsbusser, hvoraf 14 er indregistreret. Aldersmæssigt er busserne fra 1913 til 1993 og vi har større og større vanskeligheder ved at skaffe reservedele til disse aldrende køretøjer.

Senest har Museet fået overdraget en Leyland-bus bygget hos DAB i Silkeborg i 1977 og kørt som Randers Bybusser nr. 103. Herefter blev den overtaget af Counters Danse - Pop / Rock - band og derefter til privatperson i Silkeborg. Bussens karosseri er i temmelig dårlig stand, men motoren er skiftet midt i 1990-erne og kører rigtig godt. Ellers er det meste af bussen kun til skrothandleren.

Bussen var oplyst til selv at kunne køre, hvorfor Museets medarbejdere vurderede at det mest hensigtsmæssige var at køre bussen til Skjoldenæsholm på Midtsjælland for at udtage motor, gearkasse og relevante reservedele, som kan passe til vor samling af gamle Leyland-busser.

Derfor holdt 5 frivillige medarbejdere fri fra deres normale job og drog af sted fredag den 23. januar 2009 til landsbyen Them i nærheden af Silkeborg for at hente Leyland-"busvraget". For transport af medarbejdere og en større mængde værktøj, olie- og smøremidler, store busbatterier, kraftige og ekstra lange startkabler, masser af kølevand samt diverse strips og fastgørelsesgrej samt meget andet, blev det hele pakket i museets lavgulvsbus Fjordbus 7433 og kursen sat mod Kalundborg - og dermed Mols-Linien - således at færgeafgangen kl. 15:00 kunne nås.

Planmæssig ankomst til Århus - trods meget kraftig blæst og søgang - og af sted til Them, hvor Leyland-bussen skulle klargøres til kørsel. I mellemtiden var det blevet aldeles mørkt og nærmest snestorm! Det blev imidlertid hurtigt klart, at der var problemer med manglende ladning fra bussens generator og derfor manglende lys, især nærlys, så vi måtte køre med to store busbatterier (1.000 Ah) stående i bussens midtergang og tykke startkabler ud ad chaufførvinduet og ned i bussens batterikasse. På den måde havde vi strøm, men hvor længe? Endvidere "drak" bussen voldsomt med kølevand og tabte også hurtigt luften, pga. utætheder i rør m.v. Lydpotten var delvis faldet af, så den blev afmonteret helt og lagt ind i bussen, så der blev fri udblæsning under kørslen. Kl. 20:50 var lys og bremser afprøvet og prøvenummerplader monteret. Herefter afgang fra Them for at nå dagens sidste færge fra Århus. Det ville utvivlsomt komme til at lyde "godt" mellem husene, når vi skulle køre gennem byområder med en godt 10 liters motor på fri udblæsning!

Undervejs adskillige påfyldninger af kølevand, ca. 1 liter pr. kilometer! Vejret var særdeles dårligt med sne, slud, regn og fortsat kraftig blæst med kulde. Vi måtte også spare rigtig meget på strømmen, da gearet kræver strøm under kørsel og også vinduesviskere samt defroster - og selvfølgelig mindst mulig lys foran og bagpå; der skulle virkelig spares på strømmen.

Århus færgehavn blev for begge busser nået i god tid, men det var en kold tur for chauffør og -hjælper i Leylandbussen! På færgen afgang kl. 23:00 var det godt med en stor hakkebøf og god varme i chaufførafdelingen samt lidt hvile inden næste køreetape.

Planmæssig ankomst til Kalundborg. Ved stor sparsommelighed på elforbruget inden Århus, kunne bussen nemt starte på Maren Mols og relativt hurtigt få bremsetryk på, da den ellers ikke kører nogen steder. Planen var lykkedes og Skjoldenæsholm blev nået kl. 3:30.

Ved at anvende Mols-Linien til denne transportopgave sparede vi ca. 300 km for vor "værkstedfølgebus" og 125 km på "busvraget", som vi slet ikke turde køre ned over Fyn - Storebælt, da vi ikke ville risikere nedbrud midt ude på Storebæltsbroen! Det var mørkt og koldt nok på landevejene mellem Them og Århus - godt at vi ikke skulle køre længere inden færgen blev nået!

Tak til Mols-Linien for særdeles god hjælp til denne transport!