Nyheder         
SPORVEJSMUSEETSKJOLDENÆSHOLM

20. juni 2008

Status på KS 815

Der er en god fremdrift i projekt "restaurering KS 815".

Indvendig er A-delen (forreste vognhalvdel) - på kryds og tværs - stabiliseret med profiljern, idet vognbunden og hele vognkassen har måttet rettes. Vognkassen er selvbærende (dvs. uden egentlig langsgående vanger), hvorfor også vognens udvendige sideplader indgår som en væsentlig del af stabiliseringen af hele vognkassen.

         

De helt glatte sideplader - fra vinduesunderkant og ned til pladerne, hvor skørtet skal sættes på - er for en meget stor dels vedkommende færdigsvejst og dermed med til at sikre vognkassen. Et flot arbejde, der er udført af museets smedearbejdere. Dørstolper til dør 2 (dvs. det bagerste dørparti i forreste vognhalvdel) er monteret og den ene dørstolpe ved fordøren er også monteret. P.t. arbejdes der med trinkasse i dør 2.

Forenden af A-delen er noget tæret og har under opholdet i Alexandria også været trafikskadet, sikkert i flere omgange og efterfølgende repareret med "kendt og sædvanlig" standard!

Tilbage til august 2002 erhvervede Sporvejsmuseet Düwag-ledvogn MVG 255 for at denne kunne være doner for originale reservedele til bl.a. 815. (Vogntypen fra Mülheim har nemlig samme vognbredde (2,20 m) som ved KS, hvorimod vogne fra Düsseldorff er 15 cm bredere.) 

                

 

For at anvende så mange originale dele som muligt, er forenden af 255 skåret af lige bag vognstyrerpladsen og sendt til sandblæsning hos JP Sandblæsning i Svinninge. Derefter køres den til Asnæs Karosserifabrik, hvor de mest skadede dele fra forenden af KS 815 udskiftes med dele fra MVG 255's forende. Det drejer sig foreløbig om hele vinduesrammen med de indvendige ventilationskanaler, linieskiltekasse m.v. og hele træktøjet, som sidder inde under vognstyrerpladsen. Lanternehusene, som er et specielt københavnerfænomen og i ret dårlig stand, vil formentlig blive nyfremstillet, men hvor de gamle kan danne model. Men yderligere skadede dele i fronten kan dukke op, når andet er demonteret, så meget kan ske i dette kæmpe restaureringsprojekt.

De nederste sideplader - skørterne - er leveret med valset kant fra eksternt smedefirma, så de ligger klar til montering, når det tidspunkt kommer. Men der venter meget arbejde før smedene er helt færdige med A-delen af vognen! Og bagefter skal B-delen gennem samme restaureringsforløb.

Københavns Tekniske Skole's møbelsnedkerafdeling har påtaget sig som elevarbejde at fremstille to kopier efter en original konduktørpult, som museet tilbage i begyndelse af 1970-erne overtog fra Københavns Sporveje. Den anden pult skal anvendes i KS 890.

Alt i alt går det rigtig godt; det er stort og dyrt projekt, men vognen bliver som den var den 7. december 1960, hvor den - som den første ledvogn - blev sat i drift på linie 6 og med de karakteristiske to blå lanterner. Forinden var øvrige leverede vogne sat i drift på linie 5 med i alt 12 vogne og linie 2 med kun 2 vogne.