Nyheder         
SPORVEJSMUSEETSKJOLDENÆSHOLM

4. juni 2008

Nyt om 890 i Holbæk

På B-delen (bagerste vognhalvdel) af KS 890 er den karakteristiske gule farve fra vinduesunderkant og nedad, ved at være gennemhærdet og maleren hos Vestsjællands Lokalbaner er godt i gang med at afdække, så han kan fortsætte med at male det hvide omkring vindueshullerne og op til tagrenden for herefter at fortsætte med den grå farve på taget.

Forinden er vognkassen spartlet og slebet mange gange og fremstår nu som da den var ny i 1965. Indvendig er undergulvet færdigt og linoleum skal lægges på, når malerarbejdet er færdigt.

 

Inden vognen forlader Holbæk, vil vognnummer på højre og venstre side samt på stødskinnen bagerst blive påmalet. Endvidere tekster med hhv. "Indstigning" ved bagdør og "Ingen indstigning" ved dør nærmest midterleddet.

Museet er gået i gang med planlægningen af transporten og især skaffe den nødvendige sporplads på Sporvejsmuseet, der fortsat lider voldsomt med pladsproblemer, så man kan arbejde videre med el-montering og indvendig aptering.

Københavns Tekniske Skole's møbelsnedkerafdeling har påtaget sig som elevarbejde at fremstille to kopier efter en original konduktørpult, som museet tilbage i begyndelse af 1970-erne overtog fra Københavns Sporveje. Den anden pult skal anvendes i KS 815, hvor A-delen (forreste vognhalvdel) er under restaurering.

Når vi kender færdiggørelsestidspunktet for malerarbejdet på KS 890 i Holbæk, oplyser vi dette på museets hjemmeside. Der er meget at glæde sig til, når den ankommer til museet og på sigt skal forenes med ledportalen, som er koblet til A-delen og som i august 2007 var på sin første prøvetur for egen kraft!

A-delen af KS 890 har fået monteret store dele af de indvendige loftsplader, som er befriet for utrolig mange lag egyptisk maling påført i rigelige mængder. Der mangler fortsat meget montering af den indvendige aptering (f.eks. sæder, vinduer, vægbeklædning, vognstyrerplads, skilte osv.) - restaurering tager tid og er dyrt, men det bliver flot!