Nyheder         
SPORVEJSMUSEETSKJOLDENÆSHOLM

26. december 2007

Nyt om 890 i Holbæk

Det går fremad med B-delen af 890. Gulvet er man i gang med at lægge og vognkassen har fået rusthindrende grundmaling og er blevet spartlet første gang. Vognen har været i malerværkstedet, men andre opgaver har trængt sig på for VL's maler, bl.a. arbejder som følge af de nye Lint-tog og der har også været andre maleropgaver, hvorfor vognen igen er flyttet til et andet spor i banens værksted. Her arbejdes nu med hele pladegulvet og snart også med linoleumsbelægningen, så når det er færdigt og vognen igen overflyttes til malerværkstedet, er den klar til en fortsættelse af spartler- og slibearbejdet. Vi ved dog, at der lige skal males en mellemvogn til et Y-tog, inden malerarbejdet med sporvognen for alvor går i gang.

         

Vi tør fortsat ikke spå om hvornår malerarbejdet på vognkassen er færdig i Holbæk, men arbejdet bliver flot og godt! Fra Sporvejsmuseets side står vi ikke ligefrem og mangler vognen; det er vigtigere, at arbejdet bliver lavet i den sædvanlige høje kvalitet fra VL's side og når der er tid mellem øvrige jernbanerelaterede opgaver. Samtidig er vintermånederne en meget dårlig årstid at transportere nymalede sporvogne på, idet der ofte er meget salt på vejene og det vil vi naturligvis gerne undgå.

Så snart at der kommer "sporvognsfarver" på 890, kommer der naturligvis billeder her på hjemmesiden.

A-delen af 890 blev medio august måned prøvekørt for egen kraft. Denne prøvekørsel "med en halv vogn" fra remisen og til Ejlers Eg forløb som forventet, dvs. uden problemer. Men det så lidt ejendommelig ud med en ultra kort ledvogn - uden det karakteristiske midterled og også uden vinduer, døre og indvendig aptering.