Nyheder         
SPORVEJSMUSEETSKJOLDENÆSHOLM

5. juni 2007

Nostalgi på højt plan

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm markerer lørdag den 9. juni afslutningen på et af museets helt store restaureringsprojekter, når den toetages københavnske sporvogn nr. 22 indsættes i trafikken på det midtsjællandske museum.

Den officielle indvielse forestås af
2. viceborgmester i Ringsted
Tulle Olsen
kl. 1430

Sporvogn nr. 22 blev oprindelig anskaffet år 1900 af det private sporvejsselskab DKS til Nørrebrolinien, den senere sporvognslinie 7. Sporvognen var oprindelig akkumulatordrevet. Allerede to år senere blev sporvognen ombygget til luftledningsdrift, og den blev snart fast inventar på sporvognslinie 3 mellem Østerbro og Vesterbro via Frederiksberg. Sporvogn nr. 22 blev ombygget til énetages i 1924 sammen med de øvrige toetages vogne på linie 3. Linien var i 1915 blevet forlænget til Frederiksholm, men de toetages vogne kunne ikke passere en lav jernbanebro på Enghavevej.

Derfor måtte passagerne skifte til énetages vogne på Enghave Plads. Det slap man for med ombygningen af de toetages sporvogne.

Nu er sporvognen ført tilbage til det oprindelige udseende, og for alle raske piger og drenge på 83 år og derover (født 1924 eller tidligere) er erindringens glæde og gensynsglæden gratis i hele sæsonen 2007!

Er man yngre end dette flotte åremål, må man betale som alle andre, men Sporvejsmuseet tør godt love, at den nostalgiske køretur på højt plan er pengene værd. Rekonstruktionen af sporvognens førstesal har været et meget omfattende arbejde, som har involveret mange professionelle håndværkere og dygtige amatører.

I 1951 var det slut med karrieren i den almindelige trafik for sporvogn nr. 22 og de øvrige tidligere toetages sporvogne. Men nr. 22 og artsfællen nr. 23 undgik ophugning, fordi de blev ombygget til selvkørende skinneslibevogne, nu med "navnene" S1 og S2. De to arbejds-sporvogne overlevede helt til sporvejsdriftens ophør i 1972 og blev ved den lejlighed overdraget vederlagsfrit til Sporvejshistorisk Selskab. Det er denne private forening, der i dag driver Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Sporvejsmuseet råder i forvejen over den toetages frederiksbergske sporvogn nr. 50, der blev udtaget som museumsvogn ved afskeden med hovedstadens sidste toetages sporvogne i 1933. Men der er bevaret flere sporvogne, som oprindelig har været toetages, så det er meget sandsynligt, at der med tiden kommer flere toetages sporvogne i Sporvejsmuseets vognsamling.