Nyheder         
SPORVEJSMUSEETSKJOLDENÆSHOLM

8. maj 2006

Kæmpenyhed for busentusiaster

Det er på nærmest mirakuløs vis lykkedes Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm at erhverve den tidligere HT-bus nr. 1501 fra at blive hugget op i Midtjylland. Bussen er bygget hos DAB i Silkeborg i 1982 og leveret til Hovedstadsområdets Trafikselskab (HT) samme år. Motoren er af typen TL-11, som er bygget af firmaet Leyland. Både DAB, Leyland samt HT er i dag historie. Således er bussen allerede på mange måder en "museumsbus".

Bussen er taget ud af drift i 1995 efter at have været solgt til en af HT's daværende busentreprenører, Linjebus A/S.

Det specielle ved denne erhvervelse er, at HT fik leveret omkring 160 busser af denne type og udover at være leveret i modificerede udgaver til DSB Busser og en række vognmænd, må denne type - i entusiasters kredse kendt som en DAB Serie 6 - betegnes som en udpræget Københavnerbus. Der findes i Europa kun få busser af denne type tilbage og i Danmark er HT 1501 et af de uigenkaldeligt sidste eksemplarer.

"Det var en ren tilfældighed, at vi kom på sporet af bussen", siger de fire medarbejdere bag detektivarbejdet, fra Sporvejsmuseet. "Vi syntes, at en DAB Serie 6 ville have været god at bevare, men mente, at løbet var kørt. Pludselig kom vi på sporet af en DAB Serie 6 i Viborg og tog kontakt med ejeren. Ejeren mente, at bussen for længst var ophugget, men vi gav ikke op så nemt". Et efterfølgende besøg i Viborg samt en del korrespondance resulterede i, at HT 1501 nu er i de rette hænder, nemlig på museum. Det var åbenbart i sidste øjeblik, da bussen efter planen skulle være hugget op i stumper, lige efter påskeferien.

"Desværre har det ikke været gratis at erhverve bussen. Både den hidtidige ejer og vognmand som stod for transporten til Skjoldenæsholm skal have sin betaling. Da vi selv har måttet stille med en økonomisk garanti i forbindelsen med erhvervelsen håber vi, at mange busentusiaster vil hjælpe med et beløb til Sporvejmuseet Skjoldenæsholm for at dække udgifterne", siger de fire glade medarbejdere.

 

Derfor opfordrer de nu alle til at indbetale et beløb - stort som småt - til Sporvejsmuseets Remisefond og dermed til HT 1501:

Girokonto 819-8675
Sporvejshistorisk Selskab
Remisefonden
c/o Mikael Lund
Ellinorsvej 9
2920 Charlottenlund
Skriv på indbetalingskortet: "Bidrag til HT 1501"

Husk, at du kan opnå skattefordel ved at støtte bussen. Sporvejshistorisk Selskab er godkendt som en forening, hvortil der med henvisning til ligningslovens §8A kan ydes et årligt fradragsberettiget bidrag på 7.100 kroner. De første 500 kroner kan dog ikke fratrækkes, så det maksimale fradrag er 6.600 kroner.

"Jo flere kroner, vi kan samle ind til bussen, jo hurtigere kan vi få den sat i stand og i drift igen", lyder det kontant fra busfolkene, som fortsætter: "Vi er overbevist om, at rigtig mange mennesker gerne vil opleve at køre i en DAB Serie 6 igen og det mål er med et solidt tilskud slet ikke urealistisk".

Indtil videre er det planen at udstille bussen på Sporvejsmuseet i weekenden 29. og 30. juli 2006.