Nyheder         
SPORVEJSMUSEETSKJOLDENÆSHOLM
28. december 2005
Snerydning med sporvogn

Snefejevogn KS S2, som er bygget i 1941 på Sporvejenes Hovedværksted, er gennem de seneste år blevet restaureret af Sporvejsmuseets medarbejdere. Vognen blev overtaget af Sporvejshistorisk Selskab i 1972 i forbindelse med afviklingen af sporvognsdriften i København og henstod herefter i et af vore depoter i 30 år. Vognen blev herefter adskilt, el-motoren, som driver kostene, blev sendt til eftersyn og renovering, ledninger udskiftet, råddent træværk i vognkassens sider blev udskiftet, alle metaldele såsom drivaksler, tandhjulskasser, betjeningshåndtag osv. blev sendt til sandblæsning og alt blev efterfølgende malet med linoliemaling. Denne type maling blev anvendt, da det meste af vognen er af træ og dette udsættes for ekstremt hårde fugtbelastninger, spændende fra drivvåd sne, over hård frost til solskinsdage med hedebølge.

Kostene blev udskiftet med nye fremstillet af bøgetræ forsynet med nutidens anvendelse af nylonbørster til stive koste. Træarbejdet af udført af elever på Københavns Tekniske Skole og børsterne er bundet hos firmaet Blindes Arbejde.

           

Motoren, som driver kostene, forsynes med 600 V jævnstrøm fra motorvognen, som skubber snefejevognen. I snefejevognen findes således en strømfordeler, som reelt er en igangsætter til motoren. Medarbejderen, der skal være i vognen under kørsel, skal således betjene igangsætteren og derudover tilpasse frontkostens høje over gaden og også betjene sidekosten, som skal slås ind ved passage af f.eks. kantsten ved stoppesteder eller evt. hæve det lidt. Alt i alt er der nok at gøre under kørsel. Medarbejderen bør også være godt klædt på, da der ikke findes nogen afskærmning mod den kolde sne, der bogstavelig talt fyger om ørerne.

På Sporvejsmuseet har vi forsynet motorvogn KS 327 med såkaldt "kostevognsstik" i den ene ende, dog tilpasset så det ikke kan ses i dagligdagen. Hos Københavns Sporveje var flere motorvogne forsynet med et sådant stik. De kunne kendes ved, at vognnummeret var betydelig mindre end de øvrige vogne, da stikdåsen sad under frontlygten. Sporvejsmuseet er dog i besiddelse af den ene ende af KS 276, som netop har et kostevognstik, hvorfor snefejevognen i sommerperioden netop er udstillet foran denne sporvognsfront

Som alle større trafikselskaber har Sporvejsmuseet også et vinterberedskab og hertil er snefejevognen særdeles værdifuld. Onsdag den 28. december 2005 var der afprøvning af materiellet ved en tur fra remisen og til Eilers Eg og retur. Det bestod sin prøve og der udestår kun ganske få justeringer på vognen inden vi igen kan tage imod "Kong Vinter" og således ikke stå uforberedt.

Godt nytår til alle læsere - på gensyn i 2006!
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm og alle medarbejdere.