Nyheder         
SPORVEJSMUSEETSKJOLDENÆSHOLM
1. juli 2004    
Nyt om 890 i Holbæk    

En milepæl er nået!

Den første større del af KS 890 - midterleddet - er netop ankommet til Sporvejsmuseet.

Midterleddet er fuldstændig færdigmalet udvending med taggrå for oven, hvid i bæltet hvor vinduer sidder i forreste og bagerste vogndele og den karakteristiske sporvognsgule forneden. Indvendig og forneden gråmalet, men farven her er ikke synlig når vognen er samlet. Et meget flot og professionelt pladearbejde og især malerprodukt fra Vestsjællands Lokalbaner i Holbæk.

 


Forreste vognhalvdel, kaldet A-delen er praktisk taget færdigmalet udvendig. Indvendig mangler maling af vinduessprosser m.v. Gulvbelægning udlægges snarest og tilsvarende udskæres til gulvlemme for tekniske eftersyn.

Der mangler kun ganske lidt på vogndelen, men medarbejderne i Holbæk holder velfortjent sommerferie, hvorfor det bliver august før end A-delen transporteres til Sporvejsmuseet.


Her er man godt i gang med planlægning af modtagelsen af A-delen. Den fra Düsseldorf for 1 euro indkøbte Düwag-ledvogn, RBG 2415, er 10. juni løftet af sine bogier og vognkasserne sat af uden for spor. Bogier er højtryksrenset og næsten klar for maling i den københavnske grålige farve. Bogierne er nøjagtig samme konstruktion og dermed magen til dem KS fik leveret, dog er der rent teknisk en lille forskel i skinnebremseophæng. Bogierne har helt nye hjulbandager og er i særdeles god stand.

 

 

Den videre plan går på, at 2 drejekranse renoveres og monteres på midterleddet, der også forsynes med den sorte og fleksible gummibælg, der tidligere har siddet i metersporsledvognen MVG 255 fra Mülheim. Når A-delen kommer til museet, bliver midterleddet straks løftet ind i enden af A-delen og sammenboltet til den ene drejekrans (den anden er til B-delen). Herefter løftes vognkassen og midterled og sættes ned på hhv. motorbogie og midter-løbebogie. Forinden er der dog monteret forskellige større enkeltdele, herunder yderligere en drejekrans til motorbogie.

Jo, det bliver spændende til august. Og vogndelen er da som den stod under bygningen på Københavns Sporvejes hovedværksted på Enghavevej i 1966, helt glatte vognsider og malingen står helt blank!

B-delen går det også fremad med, men som før nævnt holdes velfortjent sommerferie. Der arbejdes også med løsningsmuligheder for opretning og udskiftning af et meget tæret og hullet tag, hvor en del af pladerne må udskiftes for at undgå fremtidige rustproblemer og samtidig få rettet buler og skævheder efter mindre - eller især større - kollisioner i Alexandria. B-delen skulle gerne ende med at blive ligeså flot og korrekt oprettet som A-delen.