Nyheder         
SPORVEJSMUSEETSKJOLDENÆSHOLM
  5. januar 2004
Nyt om 890 i Holbæk

Gulvkonstruktionen er ved at blive klargjort til rustbeskyttelse. Derefter lægges gulv med store finerplader, nøjagtig som ved leverancen i 1966. Derefter får vognsiderne påført støjdæmpningsmateriale med brandhæmmende maling.


Midlertidigt har vognen fået indpakket ledninger, og store ventilationsslanger er ført ind for at ventilere under rustbeskyttelses- og malerarbejdet m.v., så medarbejdere har et godt arbejdsmiljø.

Udvendig er det karakteristiske KS-bomærke (såkaldt "overskæg") placeret på fronten, gevindhuller til holdere for de store linieskilte vil snarest blive boret, udvendig dørkontakt er monteret, flagholdere justeret, så de passer til de originale dannebrogsflag.

Den sorte gummipuf er monteret sammen med udvendig stødskinne. Delene er monteret for at tjekke om de passer, alt tages af i forbindelse med malingen. Alle skørter er færdige, incl. ventilationsindsugning.

 

Dørene er blevet et større problem end først ventet. Forskellige løsningsmuligheder overvejes, enten nyfremstilling i jernplade eller forlænge originale kunststofdøre fra andre Düwag-vogne. Lejer for hængsler skal monteres før maling.

Der er med lederen af malerværkstedet hos Vestsjællands Lokalbaner aftalt farvekoder for den gule farve på vognsider, for den hvide i vinduesbæltet og for den grå farve på taget. Alle 3 udvendige farver er som de var i København, da de er fundet på vognkassen under mange lag maling og især spartelmasse påsmurt med rund hånd i Alexandria. Farverne passer også nøjagtig til Sporvejsmuseets bus KS 571 og farvekode er også fundet i gammelt materiale fra malingsleverandør til Københavns Sporveje. (Når vor anden ledvogn KS 815 skal opmales i gule KS-farver skal det nemlig være en anden gul farve - alle ledvogne havde ikke den samme gule farve).

På taget skal pålimes en ca. 2 mm tyk gummidug under fundamentet for kontaktstangen for støjdæmpning. Denne gummidug males også taggrå, så man ikke kan se den.

Fødselsdag

Den 21. december 1966 blev netop vogn 890 sat i drift på linie 2 som helt ny vogn leveret fra Düwag.

Fødselsdagen blev fejret behørigt med flag og linieskilte nu hvor vognen udvendig fremtræder som ny, men 37 år efter og på vej til et evigt liv på museum.