Nyheder         
SPORVEJSMUSEETSKJOLDENÆSHOLM

12. februar 2003
Nyt om 890 i Holbæk
  

Der er nu lagt et stort I-profiljern ind gennem forenden af vognen og i hele vognkassens længde for at udmåle hvor der er skævheder i vognskelettet. Herefter kan den egentlige opretning af vognkassen begynde.

Vognbundramme er absolut i god stand, så der er noget at bygge videre på. Skæve jernprofiler efter opståede kollisionsuheld som er udskiftet på bedste "Alexandria-maner", dvs. udskiftet med noget forhåndenværende jern af en eller anden tilfældig dimension, bliver udskiftet til stabile og originale Düwag-profiler i størst mulig udstrækning og i sær svejst med en standard, som vi kan være tilfredse med.

 

På Sporvejsmuseet har siden februar 2001 stået to vognkasser (uden bogier, men med en del indmad) fra en Düwag-ledvogn, samt en tredje, rå vognkasse. De var oprindelig bygget til Duisburg, men derfra solgt til Norrköping, hvorefter Sporvejsmuseet fik mulighed for at overtage vognkasserne.

Den rå vognkasse er nu transporteret til Holbæk og hensat udenfor værkstedet for at man kan udskære/udtage relevante reservedele og anvende på KS 890.

Formentlig vil det ad denne vej være muligt at skaffe brugbare, originale Düwag-profiler, som det ellers vil være vanskeligt at skaffe, så mange år efter at produktionen af vogntypen ophørte.

 

 

Til de 2 bogier, som blev transporteret til museet, og den i Holbæk værende, er der bestilt 12 nye hjulbandager/ringe i Sydafrika via sporvejene i Norrköping, som også har givet tilsagn om at montere bandagerne på de gummiaffjedrede hjul, system Bochum.

Der er forhandlinger i gang med Voith Turbo a/s, der er professionelle indenfor gear og akseldrev for al skinnebåren trafik, for at vurdere de værende akseldrev om de kan renoveres eller skal ombyttes med andet brugbart.

 

 

Selve adskillelsen af bogier, dvs. udtagning af motorer og aksler med drev, skinnebremser osv. foretages på Sporvejsmuseet og af medarbejdere der. Bogieramme er planlagt sandblæst for at komme til bunds i snavs og finde eventuelle revner og/eller dårlige svejsninger. Man kan allerede nu se, at Alexandria-svejserne har forsøgt sig på bedste måde, idet nogle svejsninger ligner mere "mågeklatter" end svejsesømme.