Nyheder         
SPORVEJSMUSEETSKJOLDENÆSHOLM
23.januar 2003
Nyt om 890 i Holbæk

Vognen er nu adskilt i 3 dele...... Det er selve midterledsportalen med drejeskammel, som er afmonteret vognkassen.

Åbningen i siden af vognen til dør 2 er etableret. Bagenden af vognen står fortsat under presenning og der er p.t. og efter aftale intet foretaget med den.

På vangerne forneden langs vognsider og store dele af undersiden af vognen er rusten ved at blive fjernet ved hjælp af nålebanker og/eller slibeskive.

 

Værkstedet og især graven under vognen er usandsynlig støvet af alt det rust, støv og møg der er fjernet. De går grundigt til værks i Holbæk.

Alt i alt bliver vognen delvis afklædt, så man kan se skellettet og rette op. Det tegner godt.

 

 

         

I øvrigt har vognen i Alexandria kørt med en lille modstandskasse hængende under vognen, hvor der var ribber/åbninger for afkøling af modstande.

Kassen var fyldt helt og aldeles op med støv, der er finere end cement, og modstandene var ikke engang synlige, da den blev åbnet. At det har gået godt der nede, er enten held eller også har den været "klippet" fra el-anlægget i vognen.

 

En motorbogie og en midterbogie (uden motor) er kommet tilbage på museet. Der skal skiftes hjulbandager, så vi er i gang med at skaffe 12 nye bandager til de 6 aksler et eller andet sted i Europa eller Afrika. Tandhjulsdrev er p.t. uafklaret, hvad der skal foretages med disse, vi søger kontakt med et firma, der kan renovere den slags drev. Motor skal efterses grundigt hos vores sædvanlige kontakt for motorrenovering.